Finns det möjlighet för mig att börja mina studier igen?

09 mar 2019
Fråga:
Hej, Finns det möjlighet för mig att börja mina studier igen? Jag har spenderat nästan 1.5 år på en folkhögskola i Köping, och tråkigt nog så lär jag mig ingenting, jag har haft cirka 9-10 olika lärare under mina 2 terminer, och senaste tiden har vi haft 2 lärare som har vart "lärare" för alla ämnen....   Dvs ingenting känns seriöst.. Jag har beslutat mig för att avbryta mina studier där, inte för att jag vill sluta, utan för att jag vill lära mig någonting och där jag kan få hjälp utav en Matte-lärare som inte i vanligtvis är en lärare i Historia.   Exakt, så är det, och i 1 års tid alltid tänkt att det måste ju bli bättre, men en lärare har aldrig stannat mer än 3 månader, man hinner inte bilda något som helst band mellan elev / lärare och den kunskapen man har och vad man behöver öva på mer..   Detta gör mig så ledsen, då jag verkligen vill studera, men det måste vara seriöst, lärare som kan någonting, inte en FD Industriarbetare som lärare inom Religion osv.. Som det är och har varit på denna Folkhögskola..  

Och som sagt, jag har avbrutit mina studier, frågan är väl finns det möjlighet att CSN ger mig studiemedel för andra studier när jag hittar någonting som är seriöst? Trots att jag har hoppat  av tidigare studier vid folkhögskola? 

Mvh Mattias Theman

Svar:

11 mar 2019
Hej Mattias, Det finns ingen anledning att stanna på en skola där du inte lär dig något och som du inte trivs med! Jag vet inte vad det är du studerar men om du försöker få gymnasieexamen så är det Komvux i din kommun (eller en privat vuxenutbildningsanordnare) som du ska vända dig till.  Har du redan en gymnasieutbildning så har du ju Yrkeshögskola, högskola och Yrkesutbildningar av privata anordnare att välja på. Du kan söka på utbildningar här på Allastudier.se. Anmäl ditt avhopp till CSN när du slutar på folkhögskolan så påverkar det inte på framtida bidrag och lån. Lycka till!