Gymnasie betyg

10 apr 2019
Fråga:
Hej , det så att jag har gått på folkhögskolan och har läst alla mina grundlägande behörighet till högskola utom engliska 6 och fick 4 som slut omdöme. Min fråga är hur kan jag komma i kontakt till er om jag vill skicka mina betyg så att ni kan titta igenom och vilka utbilningar jag kan söka mig som ikräver englska 6. Mvh Khadra

Svar:

11 apr 2019
Hej Khadra, För att läsa på universitet och högskola krävs det att du har grundläggande behörighet. Du har grundläggande behörighet om du har:
  • Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.
  • Godkänt på 90 procent av kurserna på en fullständig gymnasial vuxenutbildning.
  • En utbildning från en folkhögskola som ger grundläggande behörighet.
  • En utländsk motsvarighet till gymnasieutbildning.
     
Om du inte har grundläggande behörighet från gymnasieskolan måste du komplettera din utbildning genom studier på kommunal vuxenutbildning, komvux, eller på folkhögskolan. Din kommun kan hjälpa dig om du behöver komplettera dina benhörigheter. Du behöver alltså engelska 6 för att kunna söka till högskola. Vissa Yrkeshögskolor (YH) gör undantag om man har tidigare erfarenhet. Det hela handlar om att du ska kunna tillgodogöra dig YH-utbildningen. Så om du vill söka till en YH-utbildning kan du höra av dig till skolorna och fråga om detta. Lycka till!