folkhögskolor

hej!
Jag skulle vilja veta vad det finns för folkhögskolor som erbjuder religiöst obundna kurser om biståndsarbete, jag har hittat färnebos folkhögskola som erbjuda sådana kurser.finns det fler sådana skolor?
tack på förhand, lisa
Anonym 2007-04-24 00:20

Kommentarer:

Anonym 2007-04-24
Hej
Gå in och sök folkhögskolornas register. Du får sedan gå in på respektive skolas hemsida för att se om de är knutna till någon religion. Österlens folkhögskola har kurser inom området och är obundna.
http://www.folkhogskola.nu/page/Courses/TAB/LongContent/LONGCATEGORY_ID/44/u%2Dlands%2Dochbistandskurser.htm
Anonym 2007-05-18
Jag kan instämma i det svar du fått, men jag vill samtidigt säga. Detta att vissa folkhögskolor har ett samfund, som huvudman, behöver inte betyda så mycket. Ibland betyder det inte mera än att folkhögskolan ger ett erbjudande för de som önskar
ha en viss religionsutövning under sitt studieår, men det är inget tvång. Det är inte säkert att du behöver haka upp dig på att skolan har ett religiöst samfund som huvudman. Det behöver inte innebära att Du måste dela huvudmannens religiösa åskådning.

Om du upplever, att skolans inriktning är bra , så föreslår jag att du undersöker den även om den har ett religiöst samfund som huvudman.

Det är dock sant, att vissa folkhögskolor, präglas mycket av huvudmannens inriktning, men detta kan man ta reda på.

Utbildningen kan annars ofta, stå ganska fri från
den inriktning skolans huvudman har.

Skriv kommentar: