Plugga på folkhögskola?

Hej!

Jag har gått ut gymnasiet med samlat betygdokument och vill plugga på folkhögskola för att få behörighet till högskolan. 

Jag är 19 år och har godkänt i Svenska, Matte, Engelska och Samhällskunskap, allt annat är IG. 

Finns det någon möjlighet för mig att plugga på folkhöskola och hur ska jag i så fall gå till väga? De personer jag har pratat med här i Västerås säger att jag måste vara 20 för att kunna studera men är det verkligen så? 

Ellinor 2012-09-10 00:49

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2012-09-10

Hej

Åldersgränsen för att läsa på folkhögskola är 18 år. Det går inte att läsa enstaka ämnen på folkhögskolan och sedan få ut ett slutbetyg eftersom de har ett annats betygssystem där de sätter omdömen.För din del måste du läsa 3:e och sista året och därefter kan du fått ett omdöme från folkhögskolan som motsvarar en 3-årig gymnasieskola. Om du söker vidare till högskolan så konkurrerar de med omdömen från folkhögskola i en egen urvalsgrupp.
Hälsningar Chris

Ellinor 2012-09-10

Hej! 

Hur ska jag gå till väga för att läsa 3:e året då? 

Skulle jag kunna läsa Svenska, Engelska och dom ämnena igen även fast jag fått betyg i dom från gymnasiet? 

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2012-09-12

Hej
När man söker folkhögskolan så söker man till en årskurs. Du söker alltså till år 3. Är det många som söker så prioriteras de som inte ha en avslutad gymnasieutbildning. Vänd dig till folkhögskolan för anöskan och kolla hur det brukar se ut med plats.
Hälsningar Chris

Meena Ali Mohsin 2013-10-24

Hej jag är en tjej som vill försätta studera med folkhögskolan och jag saknar till pengarna och jag behöver hjälp från er med det.tack o hej kontakta järna med mig 0725080752,0735650734.maria höglunds väg 17  139 50 VÄRMDÖ.

Fanny 2014-04-18

Hej! Jag hetter Fanny, och tar studenten til våren, jag antar att jag kommer få F i två ämnen, matte 1, och Historia 1, som jag önskar att få läsa upp på höskolan, så att jag kan få behörighet till högskolan, kan ja läsa upp de ämenerna med en estetisk intriktning ? , min önskan är att få kunna dansa ballet som estetisk inriktning.

Eftersom jag inte har fått min betyg än, och vill börja till hösten 2014, hur gör jag? 

Skriv kommentar:

Taggar: folkhögskola