Läsa på komvux?

Hej!

Behöver läsa matte C för att kunna komma in på den utbildning jag är intresserad av, och hade tänkt göra detta på komvux till våren. Läste dock någonstans att man behöver vara 20 för komvux, stämmer detta? Och i så fall, är det från det året man fyller 20, eller från och med att man fyllt? Kan jag göra det någon annanstans om det inte skulle gå? Fyller 20 nästa vinter, och har ingen större lust att vänta ett år till innan jag går vidare.
Emelie 2007-10-09 00:47

Kommentarer:

Ingmar Andersson 2007-10-10
Har du inte gått ut gymnasiet får du börja komvux fr.o.m. hösten det år du fyller 20, men om du innan dess slutfört ett nationellt program på gymnasieskolan kan du dock börja direkt efter gymnasiet.
Annica 2007-10-10
Hej!
Jag har bara läst matteA från gymnasiet och känner nu att jag snart vill utbilda mig vidare. Vet inte än om jag är intresserad av ett helt program eller om jag bara ska läsa några kurser.
Så nu till min fråga, måste jag ha läst MatteB eller EngB för att ha behörighet på Högskolan?
Jag har hört att så är fallet. tacksam för svar!

Annica
Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2007-10-11
Hej
Kurserna kan krävas som särskild behörighet  så det beror på vad du ska söka till. I förslaget till ny behörigheter som ska gälla from 2010 så krävs
t ex En B på fler utbildningar än i dag.
Hälsningar Chris,www.syoguiden.com

Skriv kommentar: