KOMVUX behörighet?

Hej!
Jag har bara läst matteA från gymnasiet och känner nu att jag snart vill utbilda mig vidare. Vet inte än om jag är intresserad av ett helt program eller om jag bara ska läsa några kurser.
Så nu till min fråga, måste jag ha läst MatteB eller EngB för att ha behörighet på Högskolan?
Jag har hört att så är fallet. tacksam för svar!

Annica
Annica 2007-10-10 00:47

Kommentarer:

Sussi 2007-10-10
Det finns grundläggande behörighet och särskild behörighet. Grundläggande behörighet har man när man har minst G på minst 90 % av de kurser som ingår i sitt gymnasieprogram. (Kan få behörighet till högskolan genom komvux, folkhögskola också...)

Den särskilda behörigheten kan vara t ex Matte B eller Eng B, det är lite olika för olik utbildningar. Matte B läser man inte inom program som t ex hotell och resturang (om man inte valt till det).

Alla utbildningar kräver inte särskild behörighet, men alltid grundläggande behörighet.

Utbildningar inom vårdområdet som t ex sjuksköterska, arbetsterapeut och audionom kräver Matte B som särskild behörighet.
Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2007-10-11
Behörighet  
Hej
Kurserna kan krävas som särskild behörighet så det beror på vad du ska söka till. I förslaget till ny behörigheter som ska gälla from 2010 så krävs
t ex En B på fler utbildningar än i dag.
Hälsningar Chris,www.syoguiden.com  

Skriv kommentar: