Från sömmerska till röntgensjuksköterska

21 feb 2017
Fråga:
Hej! Jag heter Matilda och är snart 20 år gammal och går mitt sista år på gymnasiet. Jag går en en Textil och design utbildning i stockholm och kommer att gå ut som utbildad sömmerska. Men jag tror att jag vill skola om mig till läkarvård. Jag har funderat en del på att bli röntgensjuksköterska nu när mitt intresse för vården har vaknat då jag jobbar inom äldrevård som vårdbiträde. Jag har dock inte så jättebra betyg i gymnasiet, jag snittar ungefär på D-C i de flesta ämnen. Hur ska jag gå till väga från min nuvarande utbildning till att få mitt potentiella drömjobb som röntgensjuksköterska?

Svar:

22 feb 2017
Hej Matilda! Utbildningen till röntgensjuksköterska finns inom högskola/universitet, här kan du se var de ges hösten 2017: https://www.antagning.se/se/search?period=HT_2017&freeText=R%C3%B6ntgensjuksk%C3%B6terskeprogrammet&semesterPart=0 Exempelvis har Karolinska Institutet följande behörighetskrav: Grundläggande behörighet och du behöver också: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2. Gissar att du går Hantverksprogrammet? Då behöver du antagligen komplettera så att du får grundläggande behörighet och det som krävs för den särskilda behörigheten för att söka. Mitt tips är att du bokar ett möte med din skolas studievägledare för att planera hur du skulle kunna gå tillväga. Lycka till och ha en fortsatt fin vecka! Vänliga hälsningar, Mikaela Blivande Studie-och yrkesvägledare