Komvux+grundläggande behörighet

Jag har tänkt läsa upp lite betyg på komvux. Det finns en del kurser som jag har IG i och som jag helst inte vill behöva läsa igen. Kan jag välja andra kurser ur min komvuxhögskolas utbud och ändå få grundläggande behörighet/antal poäng inför högskolestudier?

Jag har även hört att utöver kravet på ett visst antal gymnasieppoäng, så måste man ha läst vissa grundläggande kurser för att kunna söka högskolestudier. Om det stämmer, vilka är då dessa kurser?
Simon 2007-10-21 00:49

Kommentarer:

Ingmar Andersson 2007-10-21
Svaret på din fråga blir väldigt olika beroende på vad för slags dokument du fått från gymnasiet. Heter det Slutbetyg eller Samlat betygsdokument?
Simon 2007-10-22
Hejsan. Jag har ett samlat betygsdokument
Ingmar 2007-10-22
Då behöver du skaffa ett slutbetyg från Komvux för att kunna läsa vidare. Ett slutbetyg är på 2350 poäng med minst  betyget Godkänt på 90 procent av poängen. Följande kurser måste ingå: Svenska A och B, Engelska A, Matematik A, Samhällskunskap A, Naturkunskap A och Religionskunskap A. I övrigt får du fritt bestämma vilka kurser som ska ingå, och det är ok att ta med de du läst på gymnasiet, dock ej Estetisk verksamhet och Idrott A.

Du behöver alltså inte läsa om kurser som du fått IG på, om det inte gäller kärnämneskurserna enligt ovan. Mer info finns här: http://www.skolverket.se/sb/d/1460
Simon 2007-10-22
Då vet jag vad som behövs. Tack så mycket för det snabba svaret Ingmar!

Skriv kommentar: