Sadla om vid 50+?

25 apr 2017
Fråga:
Hej, jag skulle verkligen behöva ha råd och hjälp med hur jag ska gå till väga. Jag är högskoleutbildad inom laboratorievetenskap och genetisk vägledning, och jobbar sedan ca 10 år tillbaka i en forskargrupp vid KI som forskningskoordinator. Av olika skäl har jag varit sjukskriven en del det senaste året, och vill nu lämna Stockholm och byta inriktning på mitt liv. Jag har planer på att flytta till Vadstena och skulle vilja jobba inom turistnäringen. Det skulle passa mig väldigt bra på många sätt, och jag tror det vore en perfekt bana för mig. Jag har dessutom en del kontakter i Vadstena och skulle kunna hitta lämpliga praktikplatser där. Jag har nu hittat en 20 v distanskurs inom Hotell och konferens som skulle passa precis. Men det är en komvux-kurs. Vilka möjligheter har jag att gå en sådan, som redan ganska välutbildad, och dessutom överårig (53 år) person?? Vad finns det annars för alternativ för mig, om jag inte bara vill sitta och vänta på pensionen..? Tacksam för all hjälp jag kan få! Med vänlig hälsning,  Marie Fallström  

Svar:

30 apr 2017
Hej Marie! Det är upp till respektive kommun att besluta kring komvuxantagningen, alltså är det svårt för mig att svara på. Det finns ju en mängd utbildningsmöjligheter ex komvux, yrkeshögskola, folkhögskola, universitet/högskola beroende på vad du tycker verkar intressant. Kika här för Yrkeshögskoleutbildningar på distans inom turism: https://www.yrkeshogskolan.se/Utbildningar/Sok/?q=turism&type=distans&pace=&lang=&org= Lycka till och ha en fin vecka!   Vänliga hälsningar, Mikaela Blivande Studie-och yrkesvägledare