Samlat betygsdokument?

24 okt 2007
Fråga:
Jag tog natur matte / data och i slutet på andra året insåg jag att jag vill söka in på industriell design vilket kräver som svårast G i matte C vilket jag har VG i. Men problemet är att jag nu inte orkar med Kemi B, Fysik B och Matte E. Om jag får IG i de ämnerna så kommer jag inte få ett slutbetyg. Men, kommer jag kunna  använda det samlade betygsdokumentet för att komma in på Industriell design? För jag har allt man behöver för att komma in där... Jag undrar, detta är ganska viktigt för mig ^^

Svar:

24 okt 2007
Först - vilken utbildning menar du när du skriver Industriell design - jag antar dock att det är en högskoleutbildning. Två - ett slutbetyg kan innehålla hur många IG som helst, så du kanske får det ändå?? Tre - du har inte allt för att komma in. Man måste nämligen ha slutbetyg med minst 90 % godkända poäng, och som du beskriver det kommer du inte att uppnå det vare sig du får slutbetyg eller samlat betygsdokument. ""Jag föreslår att du snarast pratar med studievägledaren på din skola för att kanske """"rädda"""" dig genom t ex reducerat program.""