Vuxengymnasial utbildning

31 okt 2007
Fråga:
Hejsan Jag hoppade av gymnasiet tre år sedan och har inga betyg alls från den tiden. Jag vill nu plugga upp min behörighet till högskola på komvux. Mitt intresse är att bli godkänd eller auktoriserad revisor. Jag undrar vilka kurser jag måste och bör ta? Jag funderar på att kombinera studierna med jobb eftersom jag måste ha en viss inkomst varje månad, men vet inte vilka alternativ det finns och hur lång den gymnasiala utbildningen skulle bli? Tack på förhand! /@

Svar:

31 okt 2007
Hej För att kunns söka till vidarestudier måste du ha ett slutbetyg. För att få det på komvux ska måste du läsa 2350 poäng. Du måste läsa kärnämnen: Sv A+B, 200 poäng En A, 100 poäng Ma A, 100 poäng Re A, 50 poäng Nk A, 50 poäng Sh A, 100 poäng Dessutom måste du om du ska läsa ekonomi på högskolan läsa Ma B+C, 150 poäng. De resterande poäng kan du själv välja utifrån intresse. Om du inte har några betyg från gymnasiet att ta med så tar det ca 2,5-3 år att läsa till ett slubetyg om du läser på heltid. Hälsningar Chris, www.syoguiden.com