Komplettering för att få 20,0?

Hej!

Jag har bara en enkel fråga... I gymnasiet gick jag en fotokurs på 50 p som individuellt val och fick VG på denna. Är det möjligt för mig att byta ut detta betyg om jag läser en annan 50 p-kurs nu i efterhand? För så vitt jag vet finns det ingen möjlighet för mig att läsa upp just denna fotokurs?

Skälet till att jag vill byta ut kursen är för att jag vill få 20,0 så jag har större chans att komma in på veterinärutbildningen. Då jag i övrigt har MVG i alla ämnen känns det lite oroande om det är så att mitt VG i fotokursen ska hindra mig från att komma in på min drömutbildning...

Tack på förhand!

Lovisa
Lovisa 2007-11-01 00:51

Kommentarer:

Ingmar 2007-11-01
Om kursen ingår i slutbetyget kan du bara byta ut fotokursen mot samma fotokurs - tyvärr. Du skriver ""så vitt jag vet ..."". I lagen står att prövning kan göras i samtliga gymnasiekurser, så din möjlighet finns där. Kontakta din gamla gymnasieskola eller annan skola där kursen förekommer.
Louise 2007-11-04
Jag har samma problem som du. Jag har läst en för mitt program obligatorisk kurs, ""Djurkunskap - grund"", och fått VG i denna. Det går inte att läsa kursen på KomVux och därmed kommer jag inte kunna få 20,0. Hårt men sant.
Du ska dock ha möjlighet att, mot betalning, göra en prövning i kursen på den gymnasieskola du gått på, som Ingmar skriver.
Hur sossarna sen har tänkt när det är möjligt att köpa sig in på sin drömutbildning, det är kan man ju undra..

Skriv kommentar: