Gör det något med streck i Idh A egentligen?

Hej!

Jag går andra året på gymnasiet och har (hittills) streck som omdöme i Idrott & hälsa A som vi ännu inte avslutat.
Jag har bra betyg i alla andra ämnen och inga G:n alls så jag har förstått att det inte har så stor betydelse om jag får G eller IG då det varken eller höjer mitt jämförelsetal.
Jag vet att det finns särskilda regler för Idrott och hälsa och estetisk verksamhet som i mitt fall inte behöver räknas med.

Min fråga är om det spelar någon roll om jag får IG eller streck i Idrott och hälsa A? Är det omöjligt att få ett slutbetyg om man har streck i endast den kursen?

//Joel
Joel Nilson 2007-11-06 00:52

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2007-11-07
Hej
Om du saknar betyg i någon kurs kan du inte få ut något slutbetyg. Då är det bättre med IG som är ett betyg. From 2010 så räknas kursen Idrott och Hälsa med i meritvärdet oavsett om det höjer eller ej.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Ingmar 2007-11-07
För din del kommer de gamla reglerna om Idrott och hälsa att gälla även efter 2010, alltså att ett IG inte påverkar jämförelsetalet negativt. Det är bara elever från och med nuvarande ettan som alltid måste räkna med idrotten.

Estetisk verksamhet har inga särskilda regler.

Jag förstår dock inte varför du är så kass i idrott om du i övrigt sköter skolan, men det är ju off the record.
Joel Nilson 2007-11-11
Okej, tack för svaren!

Jag har alltid hatat idrott och det gör jag fortfarande. Tycker det är konstigt att idrott är ett grundämne på gymnasiet. Dom som verkligen gillar idrott håller oftast redan på med något på fritiden. De som inte håller på med idrott på fritiden blir bara ännu mer avskräckta av skolidrotten. Däremot tycker jag att det är viktigt att man lär sig om hälsa och idrott, men att man ska praktisera det i skolan känns tveksamt.

Får väl satsa på att få ett IG åtminstone hehe, då räcker det väl bara att va närvarande...

Skriv kommentar: