Distans från Norge

16 aug 2017
Fråga:
Hej.  Min plan var att börja studera nu till hösten här i Oslo som jag är bosatt i sen 4 år tillbaka, men eftersom jag inte kom in på den skolan jag ville så tackade jag nej och väntar... Istället nu fick jag lust på att studera på distans och undrar hur detta går till. 1. Konkurerar jag med mina betyg? Fick betyg "F" i matematik 2b när jag gick ut gymnasiet, men läste upp den kursen här i Norge och fick godkänt. Hur går det till här i Sverige? Konkurerar jag med utländska betyg?
2. Hur söker jag och när är sista ansökningsdatum för Receptionist Astar i Helsingborg? Hur ofta måste jag vara på plats i Sverige?
3. Är praktik något som jag kan genomföra här i Norge? Har ni något samarbete med Norge? 
Evigt tacksam för svar, Nathalie

Svar:

20 aug 2017
Hej Nathalie! AllaStudier är främst en söktjänst för utbildningar och anordnar inga program/kurser själva. 1. Tolkar det som att du menar dina gymnasiebetyg och ja det gör du. Verkar som att du genomfört en svensk gymnasieutbildning och därmed konkurrerar du i det svenska betygssystemet. Du kan dubbelkolla med antagning.se om hur det funkar med den kompletteringen du gjorde i Norge. 2. Om du är folkbokförd i en kommun i Sverige kan du ta kontakt med komvux där för att göra en ansökan och få mer info om de möjligheter som finns. 3. Angående utbildningen via Astar är det bäst att du hör dig för direkt med dem om praktik går att lösa på annan ort. Lycka till och ha en fin vecka!   Vänliga hälsningar, Mikaela Studie-och yrkesvägledare