tenta av ämnen

Hej Chris! Jag har en fråga om att på sin gamla gymnasieskola tenta av ämnen och på så sätt höja sitt betyg i dessa ämnen. Jag har nu 18.3 i betyg utan att ha läst upp ämnen och vill nå 20.0 för vet.linjen. Min föredetta skola säger nu att jag kan tenta alla ämnen som jag inte har MVG i utom två! Vilket lämnar mig på ca 19.9 - retligt! Dessa ämnen finns inte kvar på skolan men jag vet andra som då har åkt till en annan skola i staden och fått tenta av där! Vad gäller? Tack så jätte mycket på förhand. Mvh Tina
Tina 2007-11-12 00:53

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2007-11-13
Hej
Man kan göra prövning i kursen ifall det finns lärare som kan utföra prövningen. I ditt fall finns inte det utan du får åka till en annan kommun. Då måste din hemkommun betala och det är dom inte skyldiga att göra. Har du pratat med din hemkommun om de betalar? Annars kan du vända dig direkt till den kommunen och höra ifall du kan pröva ändå.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Ingmar Andersson 2007-11-13
Du skriver ""en annan skola i staden"". Då är det ju samma kommun och det bör väl kunna lösas. Ett problem brukar annars vara s k lokala kurser, som inte alltid finns kvar år från år och då är det knepigt, men nationella kurser löser sig nästan alltid.

Även i en annan kommun har du faktiskt rätt att pröva, läs här: http://www.skolverket.se/sb/d/535
Roshin bafri 2007-12-09
Tina i vilken stad läser du upp?

Skriv kommentar: