Utan utbildning - Inget jobb?

16 nov 2007
Fråga:
Hejsan. Det är så att jag har börjat gymnasiet i Eslöv två gånger men hoppat av bägge gångerna. Så började jag Frisörutbildning i Danmark. men klarade inte det heller. Jag jobbar som servitris  i Stehag just nu, men vill hitta något mer. Men vad kan man jobba som och hur får man jobb utan examen/studenten? För jag tror inte jag klarar av att börja gymnasiet en gång till. För det är inte det att jag är korkad eller så. men jag har gått igenom mycket dem senaste åren och nu när allt är löst vet jag inte om jag orkar sätta mig i skolbänken en gång till. För varje gång jag börjat gymnasiet har saker kommit upp och jag tappar kontrollen över situationen och struntar i skolan igen.. Så vad kan jag göra ? SNälla jag behöver verkligen vägledning. Hur vet man vad man vill syssla med resten av livet? Jag trodde jag visste vad jag ville arbeta med - Frisör. men efter allt som hänt så klarade jag inte det heller . MVH Evelina . Snälla hjälp mig

Svar:

16 nov 2007
Hur får man jobb utan utbildning? Ja, det är ju den vanliga vägen genom kontakter, annonser, fråga runt, arbetsförmedlingen, praktik etc. Men det är klart att chanserna generellt sett är mindre utan utbildning. Har du tänkt på folkhögskola från och med 18? Eller komvux efter 20? Egentligen behöver du prata igenom din situation öga mot öga med en vägledare. Kanske på din gamla gymnasieskola eller på komvux. Men till att börja med kan du ju alltd kolla på den här hemsidan och skickar mig ett mail så kan jag maila dig några filer utan kostnad som kan hjälpa dig på vägen. http://utb.komvux.ornskoldsvik.se/utbildningsval/