Tenta

Hej

Jag tänkte söka till läkarlinjen så därför har tentat av alla mina gymnasiekurser utom en till MVG, vilket tog mig två år plus att jag gått basåret. Nu när jag skulle tenta sista kursen säger min studievägledare att det inte går för den har en gammal ej utbytbar kod. Vad ska jag ta mig till?

Mvh

/Jim
Jim 2007-11-19 00:54

Kommentarer:

Jim 2007-11-19
Kanske borde tillägga att det inte är en lokal kurs och att läraren som jag hade på gymnasiet är kvar och undervisar samma kurs fortfarande, fast med annan kod då iofs..

/Jim
Ingmar Andersson 2007-11-19
Sista juni 2006 upphörde rätten att pröva i äldre kurser.  http://www.skolverket.se/sb/d/1472#listAnchor6953
Dock finns i många fall motsvarande kurser i det nya systemet, som man i så fall kan pröva i. Den nya kursen ersätter i så fall den gamla. Men en del gamla kurser har ingen motsvarighet, och då är det tyvärr kört. Tabeller för utbyte finns i VHS bedömningshandbok (som ofta syo har).
Jim 2007-11-20
Tack så mycket för svaret.

Det är som du säger att kursen finns kvar, men har bytt kurskod. Denna kurs finns inte listad i VHS bedömningshandbok.

""Vad kan det finnas för rimlig förklaring till att strypa möjligheten för oss som har """"råkat"""" valt fel kurser på gymnasiet?""

Borde inte studievägledaren ha informerat mig om detta då vi haft regelbunden kontakt långt innan detta bestämdes?

Mvh

/Jim

Skriv kommentar: