Nackdelen och fördelen ...........

hej !!
jag skulle vilja veta vad är fördelen och nackdelen om man väljer att inte ett slutbetyg från gymn utan fortsätta läsa på komvux...

Det e så här att jag går I Hp och skulle vilja läsa till apotekare så jag måste läsa in de vetenskapliga ämnen ... har hört att det e svårare och få bra betyg när man har läst bassår är det så ?

kan någon förklara för mig hur jag ska göra helt förvirad.........
Anonym 2007-01-23 00:05

Kommentarer:

Anonym 2007-01-24
Jag kan inte riktigt förklara för dig fördelar och nackdelar att få ett slutbetyg istället för att läsa på komvux. Kan säkert någon annan göra.

Däremot kan jag berätta för dig att det finns en möjlighet att läsa ett naturvetenskapligt basår på ett universitet. Du får då behörighet i MaE, FyB, KeB samt BiB. För att läsa basåret krävs godkänt resultat i MaC. Betygen du får på universitetet räknas inte med i ditt snitt från gymnasiet varför det räcker med att få G i de olika kurserna (de sänker allså inte ditt snitt, men kan inte heller höja det)
Anonym 2007-01-24
Man har inte rätt att välja om man vill ha slutbetyg eller samlat betygsdokument, så din fråga är egentligen inte korrekt formulerad, se http://www.skolverket.se/sb/d/1462#listAnchor6920

Det finns många aspekter på fördelar och nackdelar med endera dokumentet. Med tanke på osäkerheten vad gäller antagningsregler framöver vågar jag inte spekulera i bästa lösningen. Det boror också på om du tror dig om att kunna skriva ett bra högskoleprov eller inte. OM du har möjlighet att välja dokument så bör du diskutera med en vägledare vad som kan vara bäst för just dig. Men som sagt, osäkerheten är stor om framtida regler.

Skriv kommentar: