yrkesförare

Hejsan..jag skulle gärna vela ta C och CE körkort , via komvux eller arbetsförmedlingen eller liknande liknande men problemet är att jag inte hittar nån som har det i skåne utan bara inärheten av sthlm eller längre upp i landet, och om jag hade pengarna hade jag gärna flyttat men det har jag inte..så vet nån någon i skåne?
Erik 2007-12-03 00:56

Kommentarer:

Ingmar Andersson 2007-12-03
http://www3.skolverket.se/ki/pdf/pu_statsbidrag_2007.pdf
Bernt Ortner, SYV 2007-12-04
Ett sätt och kanske ett naturligt sådant är, att Du tar kontakt med något åkeriföretag eller dyl.och helst ett sådant, som behöver arbetskraft.

Om Du får positivt besked kan Du sedan ta kontakt med Arbetsförmedlingen och höra om de kan bidraga till en utbildning.

Man vill emellertid vara säker på, att Du också kommer att arbeta som yrkesförare. Det kan t. ex. betyda att du är beredd att flytta, kan arbeta på obekväm arbetstid och oregelbundna arbetstider etc.
har Du kraftiga begränsningar kring villkoren kan det bli svårt att få AF att ställa upp. man ser inte positivt på att betala ut een stor summa pengar för att utbilda en person, som bara är intresserad av utbildningen.

Detta med yrkesförare är ju idag ett bristyrke, åtminstone om man får tro branschen, så det borde inte vara omöjligt. Antalet transportuppdrag ökar nu
i högkonjunktur och det utbildas för lite, samtidigt som många äldre förare skall gå i pension.
Roland 2008-01-29
För de först kan jag nämna för den som är intresserad att jag sett att shenker erbjuder åtminstonde ckort om man skriver på för dem i två år förkunskapskrav är så klart B-kort.
Fråga två kommer naturligt, har ställt den förut. Finns de någon transportutbildning i Sverige eller annat land i Europa där svenskar är välkomna med utbildningsspråk svenska eller engelska för vuxenstuderande där även B-kortet ingår i utbildningen. Tycker att kan de erbjudda de på ungdomsgymnasiet borde de väl gå o fixa för vuxenutbildningen också, framförallt nu när de enligt branschen själva saknas typ 5-6000 pers varje år.
Har skrivit till regeringen och branschorganisationerna utan svar
Roland 2008-01-29
För de först kan jag nämna för den som är intresserad att jag sett att shenker erbjuder åtminstonde ckort om man skriver på för dem i två år förkunskapskrav är så klart B-kort.
Fråga två kommer naturligt, har ställt den förut. Finns de någon transportutbildning i Sverige eller annat land i Europa där svenskar är välkomna med utbildningsspråk svenska eller engelska för vuxenstuderande där även B-kortet ingår i utbildningen. Tycker att kan de erbjudda de på ungdomsgymnasiet borde de väl gå o fixa för vuxenutbildningen också, framförallt nu när de enligt branschen själva saknas typ 5-6000 pers varje år.
Har skrivit till regeringen och branschorganisationerna utan svar

Skriv kommentar: