Bor ensam, ingen utbildning och bara 18år.

Tjena,

Ja som det står i rubriken så är jag 18år, har egen lägenhet och har ingen utbildning.

Dum nog hoppade jag av skolan i gymnasiet, men nu är jag på humör för att börja plugga igen.
Om jag har förstått det rätt så är det försent för mig att gå tillbaka till Gymnasiet, eftersom jag snart fyller 19 och 3år framöver så är jag 22, och man kan bara gå i gymnasiet tills man är 21 (?)

Jag har inte några toppen betyg, så jag förmodar att jag måste läsa upp dem på Komvux, för att komma vidare och komma in på en någerlunda bra utbildning.
Jag bor själv i en lägenhet, har ingen inkomst, bara snälla föräldrar.

Hur ska jag gå tillväga när jag börjar plugga, vart ska jag få pengar ifrån? Verkar inte som jag kan få ta några studielån eller liknande? Och vanligt studiebidrag räcker inte direkt långt.

Mycket tacksam för svar, här eller på mailen.
Filip 2007-12-11 00:58

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2007-12-11
Hej
Man kan börja gymnasiet t o m hösten det året man fyller 20. Men efteresom du snart är 19 så tror jag att det är bättre med komvux eller folkhögskola. Finaniseringe blir svår eftersom du har eget boende. Det är först hösten det året man fyller 20 år som man kan ta studielån. Är man under 20 så får man endast studiebidrag som f n är på 1050:-. Alternativet är att vänta till du fyller 20 eller hyra ut lägenheten i andra hand och bo hemma eller på internat på en folkhögskola.Då kan man ev söka inackoderingstillägg. Ett annat alternativ är att arbeta vid sidan om och söka bostadsbidrag från försäkringskassan. Ta kontakt med komvux där du bor så kan ni diskutera vad som passar dig bäst.
hälsningar Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: