Byta kommun för komvux?

Hej! Jag bor i staffanstorps kommun, där man bara får beviljat de komvuxkurser som krävs för att få behörighet till högskolan. Då komvux inte finns i staffanstorp betalar kommunen för ens studier i annan kommun. Min fråga är:
Om jag adressändrar/skriver mig i en annan kommun (låt oss säga att jag kan skriva mig hos en vän i lund) som tillåter en läsa alla de kurser man kommer in på, skulle det fungera i praktiken?
""Jag har försökt läsa de tre kurser jag vill samtidigt som jag arbetar men det är omöjligt. Jag kan gå ner till helgskift, men då måste jag också läsa på heltid för att få fullt studiebidrag. Kanske låter som en ful fisk som vill """"fuska"""" lite i systemet, men som ung person med drömmar om att ta mig ur jobträsk till högskola och med räkningar att betala, gör man vad man kan.""

MYCKET tacksam för svar!
Anna 2007-12-27 01:00

Kommentarer:

Ingmar Andersson 2007-12-27
Du har helt rätt i vad du skriver, att olika kommuner har olika regler, och du omfattas naturligtvis av de regler som gäller i den kommun där du är skriven. Observera dock att du i ditt förslag kommer att bryta mot folkbokföringslagen. Det kan ju också drabba din kompis om han till exempel har bostadsbidrag.

Om din kommun inte tillåter dig att gå på komvux kan du alltid göra PRÖVNING i vilken kurs som helst (och i vilken kommun som helst).

Skriv kommentar: