Bidrag

19 maj 2018
Fråga:
Hejsan! Jag vill läsa på distans och hoppas kunna få lite bidrag. Jag vill inte ta lån, tror jag, då jag är arbetslös och inte vet hur framtiden ser ut med lön. Vill börja plugga någon enstaka kurs en i taget för att se om det funkar. Jag är ensamstående med ett barn som jag har hemma. Jag förstår att jag ska plugga hundra procent. Måste det vara flera kurser på en gång samtidigt eller kan jag plugga en i taget 100 procent? Får jag bidrag för detta? Blir det tillägg för ett barn? Jag är 28 år. Har du något förslag? Skulle gärna plugga mer men har inte dagisplats. Får inga andra bidrag om det har betydelse. Lever endast på barnbidrsg och underhåll från pappan. Vänligen Mathilde 

Svar:

23 maj 2018
Hej Mathilde, Det ser olika ut beroende på vad du vill plugga. Du kan plugga enstaka kurser eller flera bara det motsvarar 100 %. Du ansöker om bidrag från CSN och du måste kolla upp att utbildningen du söker är studiemedelsberättigad. Gå in på CSN:s webbplats och läs mer om hur bidraget räknas ut för den utbildning du vill gå. Det är olika för Komvux, högskola, yrkesskola osv. Läs mer här: https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod.html. Lycka till med studierna!