læsa upp betyg

Hej!

Jag har lite frågor ang. att læsa upp betyg, Har hørt att detta inte længre ska gå efter april iår, men finner ingen info om det stæmmer. Vad ær det som gæller? Hørde också att detta inte ska gå att gøra på ens gymnasieskola om man ær øver 20 år.. stæmmer detta? skulle vara jættetacksam om jag fick allmænn information ang. detta.. vad som gæller? vilka regler? vilka datum før ændring som ær aktuella? tack på førhand!
Greta 2008-01-07 01:01

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-01-07
Hej
Man kan även i fortsättningen läsa upp sina betyg. Man gör detta på komvux men erbjuder de inte kursen så gör man det på sin gymnasieskola. Det finns ingen åldersgräns för detta.
From 2010 så hamnar man i ett sämre konkurrensläge om man höjt sina betyg. Man kommer dela upp betygsurvalet i två grupper, direkt och kompletteringsgruppen. Har man kompletterat (dvs höjt sina betyg) så prövas man i kompletteringsgruppen. Där tror man att det kommer att bli svårare att komma in eftersom det finns färre platser att konkurrera om i den gruppen.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Malin 2008-01-07
Hej! Jag är en av alla som valde ""fel"" linje på gymnasiet. Gick samhäll/ekonomi. Jag skulle behöva läsa upp mina ekonomi ämnen samt psykologi och matte B. Jag antar att det bara går på komVux men tyckte det var värt att fråga? Om man nu bara kan läsa på KomVux, hur länge har jag möjligheten att läsa upp betygen?
MVH Malin

Skriv kommentar: