Studera på distans

Hej.

Jag har inte ett fullständigt gymnasiebetyg utan skulle behöva läsa X-antal poäng till för att få högskolebehörighet. Nu är det så att min mor och min syster bor i Australien och jag hade tänkt att flytta dit i höst och bo där ett tag, så jag undrar om det finns någon möjlighet att på distans läsa de kurser jag behöver och slutföra mina gymnasiestudier?

Tack på förhand
Andreas
Andreas 2008-01-23 01:06

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-01-23
Hej
Att helt och håller läsa gymansiekurser på distans är svårt. Det du kan göra är prövningar via komvux men du måste ändå göra prov och dyl på plats. Ta kontakt med komvux där du bor och hör med dem och det är möjligt att göra prövning trots att du inte är skriven i kommunen.
Hälsningar
Chris,www.syoguiden.com
Johanna H 2008-01-24
Hej!

Det beror på vilken kommun du bor i men jag läser på NTI-skolan distans och det går hur bra som helst. Allting sköts hemifrån, inklusive proven. Det enda som kanske kan vara svårt är fysik och kemi där de skickar hem en labblåda för laborationerna. Vet inte om dom har möjlighet att skicka den enda till australien :)

Jag tror absolut att du kan läsa upp dina ämnen på distans, bara du har motivationen! Har själv god lust att åka iväg nånstans och plugga därifrån!

Lycka till!
Richard 2008-02-14
Det ar inget problem att lasa distans, men det kravs betydligt mer disciplin.

Jag hade sjalv inget fullstanding slutbetyg, men laste ett diplom genom UKD distans inom data over internet  och fick ihop alla poang pa det sattet.

Om det bara ar poang som kravs inom vilka amnen som helst, sa gar det bra med nastan vilken KY diplom som helst.
Om du behover vissa specifika amnen som Svenska A ar det nog svarare.

Skriv kommentar: