Prövning - komplettering?

18 feb 2019
Fråga:
Hej!   Jag gjorde nyligen en prövning i naturkunskap. Fick betyg B, hade innan E, men vill gärna ha A. Jag fick A på samtliga inlämningsuppgifter, två (tre) stycken. På det skriftliga provet fick jag C.   Jag tänkte göra om prövningen för att få betyg A, men hade en fråga innan; Går det att återanvända samma uppgifter som jag skrev till den förra prövningen? Alltså om alla uppgiftsintsruktioner är likadana med samma förutsättningar, kan jag skicka in samma uppgifter eller måste jag skriva om dem? Anledningen till att jag frågar är för att jag har några andra prövningar under tiden, och det hade gynnat mig väldigt mycket i tid om jag kunde skicka in samma uppgifter och lägga större fokus på det skriftliga provet. Finns det några regler som jag bryter mot om jag använder samma uppgifter som tidigare? Tänkte att det inte kunde räknas som plagiering eftersom jag själv skrivit dem och läraren vet att jag skrivit dem + att de inte slås in i urkund, men jag är samtidigt osäker.  Har i ett annat ämne fått använda samma uppgift, men vet inte om det finns regler mot detta eller inte då det är en annan lärare i naturkunskap.   Mvh!

Svar:

18 feb 2019
Ska även tillägga att jag sökt lite om det, och har hittat att man ej får göra om en prövning och endast komplettera ens missade kunskapskrav. Dock hittar jag ingen vettig info om huruvida man får använda sig av sitt gamla material eller inte. Trevlig kväll!