kom..

Hej, utbildningen jag ska söka på universitetet till ht 08 kräver ma C, vilket jag aldrig läste på gymnasiet. Finns det möjligheter till att få ett betyg i ämnet? Sedan har jag VG i de ämnen som är obligatoriska för själva programmet. Men jag kommer ändå in med mitt snitt. Dock, har jag större chans ifall jag pluggar upp dem?
? 2008-02-14 01:11

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-02-14
Hej
Du kan läsa Ma C på komvux. Alla kurser räknas med i snittet (meritvärdet). Givetvis har du större chans att komma in om du höjer dina betyg åtminstone fram till 2010 då alla som höjer sina betyg hamnar i en s k kompletteringsgrupp med färre platser.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Sussi 2008-02-14
Sista ansökningsdagen för ht 08 är 15 april och sista kompleteringsdag är nån gång i juni. Vill du kunna få ma c o kunna söka den utbildning som kräver det till hösten så skulle du kolla upp prövning i det. Kolla med komvux i din kommun, tider för prövning och så. Läser du in kursen på egen hand och sedan gör prövning så kan du hinna få ma c innan sista kompetteringsdag för ht 08.

Ju högre snitt man har, desto bättre chans har man att komma in när det är många som söker. Vill du plugga upp dina VG så är det prövning som gäller. Det är rätt omöjligt att hinna det om du vill ha det gjort inför antagningen till ht 08.

Skriv kommentar: