Prövning, räknas det med när jag söker...

Hej, jag tänkte göra en prövning i vissa ämnen för att höja mina betyg, (jag har minst G) men om jag har förstått det rätt så kan man endast göra prövningen efter att man slutat gymnasiet.
""Kommer mina """"nya"""" betyg att räknas med då jag söker till högskolan?""
Jag menar man söker ju in under våren men prövningen kan ju inte göras innan sommaren, kommer man då söka in på de gamla betygen om man söker till intagningen under hösten?
Sanna 2008-02-17 01:11

Kommentarer:

Sussi 2008-02-17
Resultatet av prövningar räknas in i ditt snitt. Jag har hört om några som fått rätt till prövning för nått år sen, men de hade ig i det aktuella ämnet. Har man g eller mer så tror jag det är efter gymnasiet som man kan göra prövning.

Söker du till högskola/universitet till hösten (sista dag 15 april) så kommer inte de prövningar du eventuellt kommer att göra efter den 15 april att räknas. Söker du till nästa vår så kommer det nya snitt efter dina prövningar vara det du söker med. Nu är det dina gamla betyg som du söker med.
Anne 2008-02-18
Men... de som håller på och göra sista delen av gymnasiet nu kan söka???   Komplettering ska skickas in senare... varför gäller det inte för pröningsresultat??
Sussi 2008-02-18
De som söker direkt till högskola/universitet efter gymnasiet hinner inte bli klara med behörighetsgivande utbildning innan sista ansökningsdagen, i och med det blir det en liten konstig övergång som inte kunnat gå ihop om man inte kan komplettera med slutbetyg när man väl har fått det. Därför kan de söka innan det är klart och sedan skicka in handlingarna som komplettering. Andra typer av utbildningar som ger behörighet kan man också komplettera med efter ansökan kommit in.

När det gäller prövning så ändras snittet om man höjer sig på den kurs man gör prövning i. Sådant kan man inte komplettera med.  Är det en kurs som ger speciell behörighet så kan man kanske få det kompletterat i det syftet, men man kan inte höja sitt jämförelsetal med komplettering efter en prövning efter sista ansökningsdagen. I alla fall inte av det jag känner till.
K 2008-08-05
Jo men visst kommer de prövningsresultat du skickar in före sista kompletteringsdatum med. Även betygshöjande prövningar.

Skriv kommentar: