naturkunskap B??

Hej, jag hörde att man inte behöver läsa naturkunskap B om man har läst ""omvårdnadsprogrammet"" på komvux? vårdämnena man läser på komvux ska tydligen vara tillräckliga för att inte ska behöva läsa naturkunskap B, om man vill läsa vidare, stämmer detta?? (ämnena jag läst på komvux är ergonomi, medicinsk grundkurs, omvårdnad, psykologi A, psykiatri, vård och omsorgsarbete, etik och livsfrågor, människan socialt och kulturellt, social omsorg, utvecklingsströrning/funktionshinder.) behöver jag inte läsa naturkunskap B om jag vill läsa vidare till sjuksköterska? jag vet att grundläggande behörighet krävs plus maB, ShA, NkB men blev fundersam när jag hörde detta:) tacksam för svar!! mvh sanna
Sanna 2008-02-21 01:12

Kommentarer:

Sussi 2008-02-21
Jo, det stämmer. Ett alternativ till naturkunskap B kan vara omvårdnadsprogrammet (bla komvux tre terminer) med minst g i kurserna medicinsk grundkurs A och B samt Vård och omsorgsarbete A och B.
Sanna 2008-02-21
okej va bra, tack! men den medicinsk grundkurs och vård och omsorgsarbete jag har läst hette varken A eller B, men det kanske inte gör något? medicinsk grundkurs var på 100 p och vård och omsorg på 200 p. jag fick VG i båda. och utbildningen var tre terminer..
Sussi 2008-02-21
Där jag sett denna information står det att det är kurs A och B i de ämnena som tillsammans blir alternativ till naturkunskap B. Kolla med komvux i din kommun vad det du läste kan ha varit för nått.

Skriv kommentar: