Läsa in gymnasiet, bidrag?

15 jun 2019
Fråga:
Jag är 25 år och  har ej slutfört mina gymnasiestudier och funderar på att ta tjänsteledigt från mitt heltidsjobb för detta och har då hört att man kan få något extra bidrag? Vad krävs för att få detta och hur mycket är det på?

Svar:

17 jun 2019
Hej, För vissa studier kan du få en högre bidragsdel och en lägre lånedel. Summan blir lika stor som för det vanliga studiemedlet, men din studieskuld blir mindre. Du som behöver komplettera din grundskole- eller gymnasie­utbildning kan få det högre bidraget i vissa fall. När du ansöker om studiemedel kontrollerar CSN om du har rätt till det högre bidraget, så du behöver inte ansöka om det. Från och med det år du fyller 25 kan du få det högre bidraget om du till exempel saknar en tre­årig gymnasie­utbildning eller en motsvarande utbildning från utlandet sedan tidigare. Läs mer om bidraget här: https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/tillagg-till-studiestodet/for-studier-med-studiemedel/hogre-bidraget-for-vissa-studier.html#expand:svid10_7ceb52b315ad72aa59e4a836. Lycka till!