Få betyg genom att göra prov istället för att gå kurs

Hej! 

Jag har behov av t.ex matte3 för att söka vidare till det program jag vill på högskola. Jag har inte gymnasium examen, jag jobbar heltid efter att jag slutat gymansiet.

Jag har hört om att det iallafall tidigire gick att kunna söka direkt till en komvux/gymnasieskola för att göra ett prov i t.ex matte3 och därmed få betyg i det om man klarar provet. Är detta fortfarande en möjlighet eller inte? Vet att inte alla skolar hade något sådant men är väldgt taggad på att plugga hemma själv (Väldigt lätt för det) och bli klar på det sättet!

Daniil Bolshov 2019-08-13 21:28

Kommentarer:

Petra Öster Studie- och yrkesvägledare 2019-08-14

Hej,

Ja, man kan plugga på egen hand på Komvux och sedan skriva ett prov. Det kallas för prövning. Här kan du hitta information om det: http://allastudier.se/tips-o-fakta/3076-h%C3%B6j-betygen-genom-pr%C3%B6vning/. Det kan även finnas möjlighet att gå kurserna du vill läsa på distans via Komvux i din kommun. 

om du inte har gymnasieexamen så behöver du läsa in den, förutom kursen i matte 3, eftersom man alltid behöver gymnasieexamen för att kunna söka sig vidare till högskola. Det bästa är om du tar kontakt med Komvux i din kommun och ber om hjälp med att planera dina studier. Då sätter ni tillsammans ihop en studieplan som passar dina behov och mål.

Lycka till!

Skriv kommentar: