Basår enda sättet läsa gym-kurs?

Jag saknar kuserna Kemi B och Fysik B för att få behörighet till det program jag senare vill läsa på Universitetet. Dessa kurser vill jag läsa som högskolekurser. inte som gymnasiekurser på tex Komvux, eftersom jag då måste få MVG i dem.

I de naturvetenskapliga basår som finns där jag bor (i Sthlms-området) läser man kemin och fysiken först under våren, men jag vill börja läsa redan nu till hösten.

Finns det andra alternativ än att läsa dem som en del av ett basår för mig, eller måste jag antingen vänta till våren eller läsa på Komvux?

Tack för svar!
Peter 2008-03-15 01:18

Kommentarer:

Sussi 2008-03-15
Det finns basår som börjar på hösten. Du får nog läsa alla kurser som ingår i basåret för att kunna läsa de kurser som går på våren, om det hela börjar på höstterminen. Fråga syo på skolan om man kan hoppa in senare av basåret om man redan har kemi a och fysik b från gymnasiet.

Ensilda förutbildningar inom t ex fysik b och kemi b (gymnasiekurser fast på högskolan) finns på någon högskola, tror det är på högskolan dalarna som jag har sett det. Det kanske finns på distans, inte säker på det.
Louise 2008-03-16
Jag läser basåret i Malmö, och där finns även bastermin, alltså att man kan hoppa in på våren när A-kurserna redan har gått och bara läsa B-kurserna (precis som du säger), men det är som sagt på våren..

Skriv kommentar: