Behörighet

Jag ska söka en distansutbildningen som endats kräver svenska B i grundläggande behörighet,
men har hört att om man har 10 IG i sitt betyg så får man söka in på 25,4 istället?

""Men om jag """"endast"""" har 8 IG då behöver jag inte söka in via 25,4""
Emelie 2008-04-03 01:21

Kommentarer:

Sussi 2008-04-03
Jag antar att det är en kurs på högskola/universitet. Då stämmer det inte att det bara krävs svenska b som grundläggande behörighet. Det är som särskild behörighet som svenska b krävs, utöver den grundläggande som man alltid måste ha för att kunna söka vad man än söker.

För grundläggande behörighet krävs minst G i minst 90 % av de kurser som krävs för ett fullständigt program. Det är 2500 poäng (tror jag) som ett fullständigt program innefattar, så högst sådär 250 poäng kan vara ig och ändå är det grundläggande behörighet. Med 8 ig tror jag att det är mer än 250 poäng som är ig, och då har du inte grundläggande behörighet.

Man kan söka enligt 25:4 regeln om man inte har behörigheten. Då ska man vara minst 25 år och ha 4 års arbetslivserfarenhet.
Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-04-04
Hej
Den s k 25:4- regeln försvinner redan inför antagningen hösten -08. Det finns övergångsbestämmelser som säger att om du uppfyller 25:4-regeln före 1 juli 2008 så kan du söka på 25:4 fram till 31 december 2011. Om du inte uppfyller 25:4 nu så är din enda möjlighet att uppnå den grundläggande behörigheten at läsa upp på komvux så att du kommer upp till minst 90% godkända kurser
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: