Basår + IB blir vilket slutbetyg?

Hej, Jag har en IB examen på 33 poäng vilket tydligen motsvarar 16.99 svenska gymnasiepoäng. Jag läser naturvetenskapligt basår och läser biologi A och B igen, även fast jag redan har läst till biologi B på IB. Om jag nu får VG på basåret i biologi, kan jag addera det till mina gymnasiepoäng och därmed höja det? Fick G i biologi på IB. Eller måste jag räkna till alla andra ämnen i basåret också? Eller går det att bara ""välja ut"" de betyg som gynnar mig? Alla jag frågat vet inte o kan inte hitta nånstans hur dem bedömer det. Får jag ens lägga till det i mina svenska gymnasiepoäng eller kommer det bara synas att jag har skaffat mig behörighet i de naturvetenskapliga ämnena?

Sen undrar jag också om man kan tenta om sina IB ämnen, även om man fik G, bara för att kunna höja sina poäng?

Tacksam för svar från en förvirrad student
J 2008-04-18 01:23

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-04-22
Hej
Enligt VHS bedömningshandbok så kan maninte höja sina betyg på IB men man kan altid komplettera för att bli behörig. Om man behörighetskomplettera räknar man med de kurser som krävs för behörighten. M a o kan alltså dit betyg ändras.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: