Tentera upp

Min dotter har bara G i matte D men annars har hon betyg för att komma in på Handelshögskolan. Har hon någon möjlighet att hinna tentera upp det betyget innan hösten för att komma in på skolan eller är det för sent?
Anette 2008-05-23 01:28

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-05-23
Hej
Prövning i kurs kan endast göras efter avslutad gymnasieutbildning och på komvux. Sista kompletteringsdatum är 19 juni så det hinner hon tyvärr inte göra.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Ingmar Andersson 2008-05-23
Jag antar att dottern slutar gymnasiet 2 veckor innan betyget ska vara inne. Lagen hindrar alltså inte att hon gör tentan direkt efter gymnasiet och hinner få betyg innan 19 juni. Ofta är det inte praktiskt möjligt, men ... jag jobbar själv på Komvux och både förra året och i år har jag två elever som skolan hjälper med detta. En tillåtande rektor och hjälpsam lärare krävs verkligen! Skolan har på intet sätt denna skyldighet, du har inte den rättigheten men fortfarande finns den möjligheten. Och i matte brukar prövningar vara enbart skriftligt provbaserade och lätta att rätta. Än en gång - kommunen kan ha en policy som förhindrar detta, men ...

Skriv kommentar: