Slutbetyg - annorlunda på komvux?

Hej!

Jag har varit inne på Stockholms vuxenutbildnings hemsida. Där stod det att man får ett slutbetyg om man läst nya kurser för 2350 poäng. Nya och gamla kurser konverteras till 2301 poäng. Vad är kravet för slutbeyg? 2500poäng eller har det ändrats till något annat?

Mvh

Danny
Danny 2008-06-14 01:30

Kommentarer:

Ingmar andersson 2008-06-14
För gymnasiet, om du går där nu, är det 2500 poäng. För Vuxenutbildningen 2350 poäng (Idrott A samt Estetisk verksamhet ej med). 2301 gäller vuxenutbildningen om man har både gamla och nya kurser, s.k. blandbetyg. Men gick du gymnasiet tidigare är det ytterligare andra siffror beroende på yrkesprogram eller teoretiska program. Du ser - inget i livet är svart eller vitt, ja eller nej.
Danny 2008-06-15
Så, med blandbetyg menas att jag till exempel har studerat på grymnasiet, gått ut med ett samlat betygsdokument och sedan läst på komvux ooch läst in nya kurser.

I mitt fall är det så att jag har avslutat gymnasiet 2004 med samlat betygsdokument. Sedan har jag studerat på komvux och läst in två ämnen under 2007. Jag har nu 2400 poäng. Behöver jag läsa in ytterligare 100 poäng eller kan jag börja se fram emot att söka vidare till högskola/universitet?

Hälsningar
Danny
Danny 2008-06-15
Vill tillägga att jag har läst en naturvetenskapligt program.

hälsningar
G 2008-06-16
Hej!
Om du har läst både på gymnasiet (samlat betygsdokument) och på komvux måste du ha 2350 för att få grundläggande högskolebehörighet. Observera att du inte får räkna med idrott och estetisk verksamhet. Är dessa inräknade bland dina 2400 poäng måste du räkna bort 150 poäng (100 för id och 50 för ev) och måste därför läsa 100 poäng till.

Skriv kommentar: