Höja sitt snitt

Hej! Jag har en fråga angående tilläggskomplettering av sitt gymnasiala slutbetyg. Om jag väljer att läsa upp en kurs jag tidigare läst och får ett högre betyg, så ersätter detta betyg det gamla. Om jag däremot läser en helt ny kurs, kan detta betyg då ersätta ett annat som jag läst på gymnasiet med lägre betyg, eller läggs detta betyg till alla poängen, alltså höjer snittet, men inte lika mycket? Stämmer detta?

Om jag har läst 2600 gymnasiepoäng och vill försöka läsa upp 300 poäng från VG till MVG för att komma in på den utbildningen jag vill söka, vad rekommenderar du mig att göra? Hur många tilläggskurser skulle jag behöva läsa och få MVG i för att höja mitt snitt till 20,0 (nuvarande betyg: 2300 poäng MVG, 300 poäng VG)?

Tack så mycket på förhand!

MVH
Cecilia
Cecilia 2008-07-02 01:32

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-07-02
Hej
Du kan inte ersätta betyget i en kurs med att läsa en helt ny. Du ska absolut läsa de kurser som du har i slutbetyget. Det har mycket större efffekt än om du läser nya kurser. En ny kurs ger en väldigt liten höjning. Du kan själv räkna på det.Gå in på länken så kan du byta ut betyg resp lägga till kurser så kan du vilka effeker det får.
http://www.vhs.se/templates/Slutbetyg.aspx?id=968
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Lina 2011-05-22

Hejsan!

Jag slutade gymnasiet 2008, och har med maxmeritpoäng 21,18 i snitt, vilket inte räcker för att komma in på läkarlinjen. Hur löser jag bäst det problemet? En tanke är att försöka höja mina betyg i Biologi B, Engelska A, Estetisk verksamhet, Fysik A, Matte C, Religonskunsak A och Samhällskunskap A, från VG till MVG?

Eller kan jag höja mitt snitt genom att exempelvis läsa till undersköterska? Skulle betygen jag i så fall skulle få i Vård & omsorgsarbete, psykologi a, medicinsk grundkurs (har jag redan läst), omvårdnad, social omsorg, etik och livsfrågor, människan socialt och kulturellt, socialpsykiatri, geriatik, hemsjukvård, arbetsmiljö och säkerhet, vårdpedagogik läggas till mitt nuvarande snitt?

Eller kan jag kombinera de två vägarna att dela försöka höja de betyg jag har vg i samtidigt som jag läser in kurserna för att bli uska?

mvh Lina

Skriv kommentar: