Prövning

Om man gör prövning i ett gymnasialt ämne, räknas det då som om man har läst den kursen på komvux? Om man vid sidan om läser kurser på komvux också, kan man få betyget från prövningen på samma samlade betygsdokument som betygen man läst på ""vanligt"" sätt?
Anonym 2007-02-13 00:09

Kommentarer:

Anonym 2007-02-14
Jag tror att du kan få betyget på samma samlade betygsdokument som de kurser du läst på vanligt sätt. Är dock inte helt hundra. Men vad spelar det för roll egentligen?

Och ja, gör du en prövning räknas det som att du har läst den kursen.
Anonym 2007-02-14
Det krävs ju dock att du gör prövningen och läser kursen på samma komvux, men det förstod du antar jag?
Anonym 2007-02-14
Det spelar roll därför att jag vill söka in till universitet, och försöker bli behörig genom det ena sättet som innebär att man har ett samlat betygsdokument med 2115 poäng, där ALLA kurser är lästa på komvux.
Anonym 2007-02-14
Hej! Vad jag förstår spelar det ingen roll om du har ett eller två eller tre eller fyra samlade betygsdokument.. Eller? Det är väl inget måste att alla ämnen är på samma samlade betygsdokument? Denna regel gäller väl även om det t.ex. är två olika komvux du läst ämnena i?

I vilket fall som helst så står det ingenstans på det samlade betygdsokumentet att det är genom en prövning du fått betyget (gör iaf inte det på mitt samlade betygsdokument med upptentade ämnen från komvux) Så så länge det är ett komvux som utfärdar betyget så borde det alltså inte vara några problem..

Slutligen tror jag att du kan få alla ämnen på ett och samma betygsdokument, så egentligen är det inga problem =) Men hör med skolan innan för säkerhets skull!
Anonym 2007-02-14
Okej, tack tack. Inte så viktigt för mig att jag får det på just samma papper, skrev lite otydligt,  Jag har tre olika samlade betygsdokument, två från två olika komvux och det gör ju inget att de är på olika papper för det är från komvux båda två. Men sen har jag ett från gymnasiet också, och det kan jag inte använda mig av i detta fallet, eftersom det inte räknas till komvux då. Så jag menade mer att om någon visste att man KAN få prövningsbetygen på samma dokument som ens komvuxbetyg från samma termin, så skulle jag ju vara helt säker på att det räknas som komvuxbetyg.

Tack så jättemycket för hjälpen!

Skriv kommentar: