plugga upp från vg till mvg?

Hur går man till väga om man ska plugga upp ett betyg från vg till mvg? läser man det på komvux eller ska man vända sig till sin gymnasie skola?
Dalia Ahmad 2008-07-16 01:33

Kommentarer:

Anton 2008-07-17
Komvux. Det är alltid komvux du gör detta på.
Vissa kommuner tar inte in ansökande om de
redan har ett betyg i den kursen beroende på
den kostnad en elev innebär. Men många kommuner gör det. Gå till ditt komvux och fråga.
Något som alla komvux i alla kommuner däremot
""erbjuder är att man får göra en """"prövning."""" Då får""
man inte gå kursen utan endast göra ett par stora, eller ett enda stort, prov, som täcker hela kursen. Det får man plugga till hemma.
Det får man göra även om man redan har betyg i den kursen. Och det är ett sätt att höja sig på. Så antingen hitta en kommun där komvux erbjuder kursen fastän du redan har ett betyg i den, eller gör en prövning. Prövningar brukar komvux ta ca. 500 kr för, men det är det alltid värt. Så gå till komvux i din kommun och fråga studievägledaren. Gymnasiskolan kan man inte vända sig till.
Minime 2008-08-21
Om man fortfarande går på gymnasiet, är det billigare att göra en prövning i en kurs då? I ettan blev jag missnöjd med ett betyg pga läraren, pratade med rektorn men fick ändå betyget jag inte ville ha. Just nu har jag inte råd att göra en prövning heller, finns det andra alternativ? Jag ska börja tvåan nu efter sommaren.

Skriv kommentar: