Plugga upp betyg?

20 jul 2008
Fråga:
Hej! Jag har gått samhällsprogrammet på gymnasiet och har inte superbra betyg. Har väl i snitt G och det räcker inte långt om man vill in på en Ssk utbildning har jag märkt. Nu till hösten funderar jag att läsa till undersköterska ett år och verkligen skärpa mig i skolan, har arbetat inom hemtjänsten och då är det bra om man är usk. Det jag funderar på är att om jag i framtiden vill söka till Ssk igen, kan jag då använda mina betyg som jag hade på usk på komvux? På något sätt lägga ihop dom kurserna med det jag läste på gymnasiet? och på så sätt få upp mitt snitt? Eller hur ska jag göra? Tack!

Svar:

04 aug 2008
Hej Om du läser till usk på komvux får du betyg som kan läggas ihop med ditt slutbetyg och därmed kan ditt snitt förändras. Ett annat sätt att öka chanserna är att göra högskoleprovet. Då kan du söka på det resultatet. Det känns som en onödig omväg att först läsa til usk eftersom just det inte underlättar dina chanser at komma in förutom att det kan höja ditt snitt. Det finns orter där det inte kräver så höga poäng för att komma in på ssk. Det kanske är bättre att höja några av betygen som redan finns i ditt slutbetyg. Det ger större effekt på ditt snitt än om du läser helt nya kurser och lägger till. Hälsningar Chris, www.syoguiden.com