Tenta upp betyg från gymnasiet

Hej!

Jag har några frågor när det gäller att läsa upp sina betyg som jag inte tycker är besvarade på ett tillfredställande sätt någonstans. Jag har googlat i en timme nu :D

Utgångsläget är att jag vill läsa upp betyg från gymnasiet genom att tenta av dem i en prövning.

1) Får jag tenta kurser som jag aldrig tagit tidigare? Alltså såna som jag aldrig läst förut. Om jag anser att jag är skitbra i tyska t ex men aldrig har läst det på gymnasiet kan jag tenta upp det iaf? Utan att gå på några lektioner?

2) Om det för en viss utbildning krävs att jag har läst fysik B t ex och jag HAR läst fysik B men inte vill ha med det i mitt snitt utan ist lägger dit en annan kurs för att jag är kass på fysik. Kan man göra så? Jag har ju läst kursen? Måste jag räkna  med den i snittet för att jag vill ha med den för att jag ska räknas som behörig?

3) Kan jag helt fräckt vandra in på KomVux där jag bor och boka en tid med SYOn där för att prata om hur jag ska lägga upp det hela och vilka kurser de erbjuder och sådär?

4) Kan jag om jag vill läsa upp bara de kurser som krävs som extra i behörighet och sen fylla ut med enklare kurser som Akurser? Typ sånt man inte måste fatta utan bara kan slå in i skallen som religion och historia och såna saker? Hur får jag reda på vilka kurser jag kan välja?

5) Det krävs 2300 poäng? Är det så? Jag läste det på nåt annat forum. Att man får räkna bort idrott om man vill har jag också läst nånstans. Stämmer det också? Finns det något mer man kan få räkna bort?

6) Jag har läst att fr o m 2010 kommer man att hamna i en egen kvot när man har läst upp sina betyg. Det är väl bra på sätt och vis. Men hur funkar det då med utbildningar där det redan krävs 20.0? Räknas t ex högskoleprovet också in då? Att man typ måste ha 20.0 + 2.0 eller hur kommer de att lösa detta?

Det var nog allt. Nä just det. En synpunkt/fråga på forumet också. Får man mejl när man fått svar på sin fråga? Man skulle ju kunna tänka sig ett automatiskt genererat mejl som för att påminna.

Väldigt tacksam för alla sorters svar och tips.

//Sofia
Sofia 2008-07-26 01:34

Kommentarer:

Rikard 2008-07-27
Har du inte kompletterat dina betyg 2010 kommer du lättare in på ex. läkarprogrammet än vad du gör idag, även om du inte har minst 1,7 på högskoleprovet, vilket krävs nu + 20,0 för att komma in . Osäkert är om du behöver så högt som 22,5.  Har du läst upp dina betyg kommer det förmodligen inte att räcka med 22,5 i grupp 2. Du måste dessutom har grymt bra på högskoleprovet. Verkar inte vara någon som har riktig koll på hur det blir tyvärr. Viktigt att få de 2,5 poängen extra.
Sofia 2008-07-27
Hur får jag de där extra 2,5 poängen? Det hängde jag inte med på. Vart kommer de ifrån? Man kan väl max få 20.0?

Menar du att det kommer bli lättare att komma in på läkarprogrammet 20.0 efter 2010 om jag har 20.0 från början? Men svårare om jag har kompletterat? Det måste väl vara så? Eller vad menar du?

Det blir väl fler som kommer ha 20.0 i gruppen kompletterat än de som har det i gruppen som inte har läst upp nåt? Så att konkurrera med de som har kompletterat blir astufft. Då måste man typ ha skrivit bra på högskoleprovet också för att lyckas komma in? Eller?

//FiA
Sofia 2008-07-27
Förresten sa du att man skulle ha läst upp FÖRE 2010? Vad menas med det? Att har man kompletterat innan så kommer man i samma grupp fast man har just kompletterat? Eller fattade jag dig fel där? Om jag skyndar mig som fan och läser upp mina betyg tills hösten 2010 kommer jag i rätt grupp då fast jag har kompletterat? Det låter ju för bra för att vara sant.

Ingen som kan svara på nån annan av mina frågor?

//FiA
Rikard 2008-07-27
Exakt. I grupp 1 kommer det att finnas många fler platser än i grupp 2, kompletteringsgruppen. Däremot är det kanske många av de som gick ut nu som inte läst så mycket språk och inte kommer att få de 2,5 poängen extra utan att läsa in tex. tyska 3, men då hamnar de ju också i grupp 2. De första åren kommer det sannolikt inte att behövas 22,5 för att komma in i grupp 1.Skolorna har upplyst minimalt om det här så tyvärr har nog en del av de som gått ut nu missat de här ""lätta"" extrapoängen,som det ju trots allt är då det endast krävs G för att få räkna med det. Dock kommer det  att ganska snart ändras då de flesta försöker få exrapoäng som har något år kvar i skolan.
Du kan få max 2,5 poäng extra om du läser språk och matte. Det räcker att få betyget G i de ämnena och lägga betygen i ett samlat betygsdokument som inte påverkar betygssnittet. (om du nu inte måste ha med något betyg i slutbetyget för att kursen du läser kräver det.)
Ett uppläst betyg räknas med i kompletteringsgruppen oavsett när du läst upp det.
Du får tenta i vilket ämne du vill, men varje tenta kostar 500 kr.
Sofia 2008-07-28
Du vet inte nånstans där det står om dessa extrapoäng? Hur vet jag om jag får det eller inte? Och hur vet jag vad VHS tycker är mitt snitt? Kan man kolla det på nåt sätt? Så att det stämmer med vad jag har räknat ut?

Skriv kommentar: