Kompletterande utbildning efter kinesiskstudier

31 jul 2008
Fråga:
Hej! Jag studerar kinesiska i Chengdu i syfte att ta en bachelor degree. Det är en fyraårig utbildning på 170 poäng, och jag har redan läst i två och ett halvt år. Efter att jag tagit examen är tanken att jag ska komplettera med ytterligare en utbildning eller eventuellt fortsätta studera det kinesiska språket.    Jag har tidigare funderat på att komplettera med en ekonomisk utbildning, men är också nyfiken på att studera miljöabete. I Kina finns det ju minst sagt en hel del att förbättra på den fronten.    Jag har i huvudsak två frågor: 1: Vad bör jag komplettera min examen från Kina med? Att försöka förbättra miljön i Kina är någonting jag gärna skulle vilja arbeta med. Vad ska jag i så fall studera? 2: Min examen i kinesiska är från ett kinesiskt universitet: Sichuan University. Det räknas som ett av de tio mest ansedda universiteten i Kina. Jag studerar alltså inte via ett svenskt universitet. En stor fördel är naturligtvis att hela utbildningen är förlagd i Kina, inte bara delar av utbildningen. Är det så att en examen i kinesiska från till exempel Lunds universitet är värd mer än en examen från ett kinesiskt universitet, eller uppskattas en examen från Kina, eftersom hela utbildningen varit förlagd till Kina, man har studerat på plats? Eller spelar det ingen roll? Oerhört tacksam för svar MVH: Patrik

Svar:

04 aug 2008