varför inget svar på mina frågor?

inga svar av experter på Tenta upp betyg från gymnasiet
Sofia 2008-08-04 01:35

Kommentarer:

Sussi 2008-08-05
de kanske har mycket att tänka på och hinner inte med att svara alla frågor så de hoppar över några, eller kanske tycker att det som andra som inte är experter har svarat är bra svar...
Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-08-05
Hej
Vissa frågor besvarar inte jag eftersom andra redan har svarat. Men här kommer svar på dina frågor från mig:
1.Du kan alltid anmäla dig till en prövning på komvux även om du inte läst kursen på gymnasiet. Man har inte rätt att göra en prövning. En förutsättning är t ex att de har en lärare som kan utföra prövningen. Kolla med komvux i din kommun
2. Även om du har Fy B på ett samlat betygsdokument och inte på ditt slutbetyg så räknas den med i ditt snitt eftersom den krävs för behörigheten. Om du redan har gått färdigt gymnasiet och fått ett slutbetyg så kan du inte i efterhand ändra i slutebtyget
3.Du kan givetvis boka in en tid hos syv på komvux. I vissa kommuner finns s k vägledningscentrum som du ev kan bli hänvisad till men de har också syv som man kan prata med. Det är inte alls fräckt utan de är till för din skull
4.Om det är prövningar du menar så kan du anmäla dig till vilka kurser du vill så länge de erbjuder kursen och har lärare som kan utföra prövningen. Vilka kurser som erbjuds kan bara komvux i din kommun svara på
5.Jag förstår inte riktigt din fråga. 2350 poäng är poängsumman för ett slutbetyg från komvux men har du redan fått ett slutbetyg från gymnasiet kan du inte få ett slutbetyg från komvux. Du får ett s k samlat betygsdokument på de kurser du har prövat i. När du söker så räknas betyget i idrott bort om det sänker, resterande kurser på ditt slutbetyg räknas med.
6.Om du har läst upp betyg kommer du att prövas i både direktgruppen med ditt slutbetyg och i kompletteringsgruppen med ditt slutbetyg + upplästa betyg. På de utbildningar som kräver 20,0 kommer det att funka precis som idag där man t ex på läkarutbildningen använder sig av högskoleprovet som skiljekriterium. Ev kommer även ett sk vårdprov att användas men det är fortfarande under utveckling.
Man får inget mail när man fått svar utan man måste gå in på forumet för att kolla.
Hoppas du fåt svar på dina frågor
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: