Hur ökar jag mina chanser inför 2010?

hej!

Jag undrar hur jag kan öka mina chanser inför 2010 med tanke på meritpoäng.

""jag har inte läst några """"områdeskurser"""". jag har den typiska nv-behörigheten. läst matte t.o.m matte e, eng b, kemi b, fy b. tyska steg 3.""
va har jag för meritpoäng då? är det någon idé att läsa komvux o få mer meritpoäng?

Tack i förhand!
Nenne 2008-09-03 01:41

Kommentarer:

Nenne 2008-09-03
jag har 20,0 sedan gymn. tänker söka till läkare
Sussi 2008-09-03
Om du går och läser på komvux i hopp om bättre chans så är det ingen smart idé, då du med kompletterade betyg kommer att hamna i kompletteringsgruppen där det kommer vara svårare att söka med kompletterade meriter.

Högskoleprovet kan du alltid göra...
Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-09-03
Hej
Om du tänke söka till läkare så får du följande meritpoäng:
0,5 poäng för Ma E
0,5 poäng för En B
0.5 poäng för tyska steg 3
= 1,5 poäng.
Det är svårt att säga hur dina chanser ser ut om dusöker efter 2010 och inte har maxpoängen på 2,5. Jag tror att det kommer bli nödvändigt.
Om du läser till meritpoäbgskurser på komvux så hamnar du i kompletteringsgruppen. I den gruppen kommer det att vara färre platser att konkurrera om.
Det framgår inte om du har gått ut gymnasiet eller ej men det är ju flera antagningar innan 2010 som duev kan söka till då inte meritpoäng gäller. Dessutom kommer utbildningsplatserna till läkare utökas från 2009.
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com
Nenne 2008-09-03
Tack så hemskt mycket för svaren.!!!
Sophie 2008-09-03
...Om man får maximal meritpoäng (2.5) då, förbättrar det ens chanser? Eller hur funkar det här med kompletteringsgruppen?
Mvh Sophie

Skriv kommentar: