Tenta av språkkurs

Hej!

Jag har flera gånger under min utbildning på högskolenivå stött på hinder (får inte välja vissa kurser, utbyten osv) pga att jag inte tagit tillräckligt mycket språkkurser (i spanska) under gymnasiet. Jag gick bara spanska 1 och undrar därför om det finns möjlighet att tenta av spanska 2 och eventuellt 3. Jag har inte IG i dessa kurser utan har aldrig gått dem på gymnasiet. Hur ser mina möjligheter ut?
Tack!
Jessica B 2008-09-29 01:45

Kommentarer:

Sussi 2008-09-29
Kontakta komvux i den kommun du är folkbokförd i och ta reda på allt om prövning, då läser man på egen hand och gör sedan prövning, prov i den kursen... möjligtvis går det att läsa de kurser du vill på det sättet även om du inte läst det förut.

En del högskolor och kanske nått universitet har förberedande kurs i spanska och andra språk som ger den behörighet som samma typ av studier i ämnet på gymnasiet skulle ge... finns det sånt på din högskola/universitet så kan du läsa det istället... du kan också fråga om det godtas som behörighet på spanskakurser på andra lärosäten än där som den förberedande kursen ger...

Skriv kommentar: