Ingen behörighet? :/

Hej.

Jag har pluggat på komvux ett tag nu i tro om att jag nu skulle vara klar, därför ska jag åka utomlands ett tag. Biljetten är bokad och jobbet fixat.

Det var min studievägledare som sa att de här poängen jag nu fixat skulle räcka, men det verkar inte så...

Här har ni lite siffror:
2450 är mitt gymnasieprog. på
1550 har jag Godkänt eller högre på.
450 poäng har jag pluggat på komvux.
2000 har jag nu totalt.

Har bl.a. pluggat svenska b, geografi a, religion a, som jag behövde.. kärnämnen kallas det väl.

Men nu ser jag att detta inte räcker??

Jag har 1.7 på högskoleprovet och hade hoppats att kunna söka in på det...

Om jag inte kan söka in till hösten så kan jag lika gärna lägga av och börja jobba som städare.. jag är 22 och har ännu inte börjat plugga. Börjar jag inte i höst så känns allt kört...

Vad ska jag göra?
Anonym 2007-02-21 00:11

Kommentarer:

Anonym 2007-02-22
Hej
Jag antar att du har ett samlat betygsdokument från gymnasiet. Om du läser på komvux för att få ett slutbetyg så måste du komma upp till 2350 poäng. Du kan ta med kurser från gymnasieskolan, inte Idrott och Hälsa och Estetisk verksamhet. När du har ett slutbetyg från komvux på 2350 poäng så måste 90% av kurserna vara godkända för att du ska upnå den grundläggande behörigheten. Om du i slutbetyget tar med dig de 1550 poängen som du har G eller högre i  från gymansiet + har läst ytterligare 450 poäng på komvux kommer upp i 2000 poäng precis som du uppger. Du måste komma upp i 2350 för slutbetyg och minst 2115 poäng måste vara godkända kurser. Du bör läsa ytterligare 150 poäng på komvux,minst.Om du läser 150 poäng så måste  också plocka ytterligare 200 poäng från ditt gymansiebetyg. De kurserna kan vara kurser som du har fått IG i. Gå igenom detta med din studievägledare ännu en gång så att siffrorna stämmer.
Anonym 2007-02-22
Tack för ditt svar.

Måste man räkna bort estetisk verksamhet och idrott i sitt slutgiltiga betyg alltså? Varför är det så?
""Ska man ta bort """"Lokala kurser"""" också? Är det så för de som fått ett helt slutbetyg i gymnasiet också.. att de måste ta bort est. och idrott?""

Så 150p till, minst G är det minsta kravet för att vara behörig för högskolestudier?

Ska ju till utlandet (Spanien närmare bestämt) som sagt. Läste nånstans att man kan tillgodoräkna sig språkstudier utomlands? Går det?
Anonym 2007-02-22
Om du kan tillgodoräkna dig språkstudier utomlands vet jag inte. Kanske någon annan kan svara på? Däremot kan du ju göra en prövning (ett prov) på kursen när du kommer hem.
Anonym 2007-02-23
Vad pratar du om? Är allt kört om du inte kan börja med dina studier nu bara för att du är 22 år gammal? Skrattretande..
Anonym 2007-02-23
Har du läst spanska på gymnasiet? Annars kanske du kan tenta av spanskakurserna 1 o 2 då du kommer tillbaka från spanien, det ger dig ju 200 poäng. Jag tentade av spanska 3 100 poäng då jag kom hem från Spanien efter en 13 veckors lång vistelse.

Skriv kommentar: