Studera på komvux samtidigt som högskolestudier?

Hej!

Jag läser just nu på högskolan men är intresserad av att till nästa höst läsa detta:
http://www.berghs.se/80/sv/2_ar_i_New_York

Dock så är kraven (bland annat):
""""""Det grundläggande kravet är att du har en fullständig gymnasiekompetens och betyget ska inte vara lägre än 14.""""""

och att man ska ha (minst) godkänt i minst 8 av dessa gymnasieämnen:
""""""Naturvetenskap A""
Naturvetenskap B
Moderna Språk steg 1- 4
Samhälle B
Psykologi, här krävs minst VG i betyg
Datorkunskap
""Matematik C""""""

samt att betyget man skickar in:
""""""Betyget måste var orginalbetyg från din gymnasieskola"""" (vilket det då inte kan vara för mig eftersom jag inte har ett slutbetyg från gymnasiet?)""

Jag gick ur gymnasiet med ett samlat betygsdokument bara och fick läsa på komvux efter gymnasiet för att kunna komma in på högskolan ens. Jag lyckades få ihop till precis det som behövs (90%?) och sökte in på mitt högskoleprov (1.7)
Jag har också bara godkänt i 6 av ovanstående ämnen (har inte ens läst alla på gymnasiet).

Kan jag läsa upp ämnen på komvux även om jag redan läser på högskolan? Hur många ämnen skulle jag behöva att läsa upp? Om det nu är så att jag har 90% godkända ämnen.

Tack så mycket på förhand.

MVH
Alex
Alex 2008-11-09 01:49

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-11-10
Hej
Du kan läsa på högskolan och komvux samtidigt.
Du har ju den grundläggande behörigheten 90% godkända kurser. Dessutom kräver de G i en rad kurser men om du inte har dessa så gör de en individuell bedömning,. Jag tycker du ska ta kontakt med dem och fråga hur viktiga de kurserna är som står uppräknade på deras hemsida eller om det går bra med några andra som du redan har läst.
Hälsnigar Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: