En fråga till tack,

Jag skrev och frågade förra veckan om vilka ämnen jag måste läsa in för att gå en högskole utbildning. Jag bor i Italien sen jag gick ut gymnasiet för 19 år sen och jag förstår inte vad som menas med: A,B,C och D som står efter ämnena. Jag inser att detta förmodligen är en dum fråga men i Italien fungerar det på annat vis. Bättre verka dum och fråga än att inte fråga och förbli dum!! Tack snälla för hjälpen!!

Susanne
Susanne 2008-11-22 01:51

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-11-24
Hej
Det finns inga dumma frågor.För att besvara frågan måste jag veta vilken linje du har gått och hur mycket svenska, engelska, samhällskunskap och matte du har läst.Vad vill du söka för utbildning?
Hälsnigar Chris,www.syoguiden.com
Susanne 2008-11-25
Jag ha gått en 2 årig social estetisk linje på katedral skolan i linköping på slutet av 80 talet. Nu funderar jag på att läsa på univesitetet i Sverige och anar då att jag måste läsa in 3 årigt gymnasium. Jag är inte säker på vad jag skulle vilja läsa på universitetet. (Kanske till miljöingenjör.) Men jag tänkte att medans jag bestämmer mig så finns det säkert ämnen som man måste läsa in i vilket fall som helst. Då kanske jag skulle kunna börja så länge? Jag bor i Italien sendan 17 år och har kikat på Liber Hermods web sida för att kuna börja läsa innan jag flyttar hem. Men efter som sagt 17 år i Italien så kommer jag inte ihåg vad boksäverna A,B,C och D står för när jag tittar på de olika ämnena. Så mina frågor är alltså:
- Finns det några ämnen som jag måste läsa in oavsett vilken universitets linje jag skulle vilja söka?
- Vad betyder bokstäverna A,B,C och D på kurserna man kan läsa in på Liber Hermods web sida?
- Efter en 2 årig social gymnasium utbildning vilka bokstäver (A,B,C eller D) motsvarar dom ämnena jag har läst?
- Vad skulle jag behöva läsa in för att få läsa tex. till miljöingenjör?

Tack snälla för hjälpen!!

Susanne
Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-11-26
Hej
Om du har läst 2-årig social med två år svenska, engelska, matte och samhällkunskap så motsvarar det A-kurserna i dagens system.
Jag vet inte riktigt vad du menar för utbildning när du säker miljöingenjör men om du t ex ska läsa till civiligenjör med inriktning mot ekosystemanalys så är det bästa att läsa ett tekniska basår. Då får du på ett år all behörighet till tekniska utbildningar. Det du först måste göra är att läsa Ma B+C då det oftast krävs för tekniskt basår. Sådana basår kan man antingen läsa via vuxenutbildning eller på högskolan direkt. För din del kanske det är bättre att läsa ett teknisk basår via högskolan. Då får du behörighet Ma D+E, Ke A och Fy A+B. Dte kan du göra via nätet bl a på Umeå universitet men dt finns på fler orter. Jag bifogar en länk med mer inforamtion
http://www.utbildningar.umu.se/pluto/portal/SelmaPortlet/_rp_SelmaPortlet_row1_col1_p1_tabflag/1_progNormal/_rp_SelmaPortlet_row1_col1_p1_programme/1_TZBIN/_rp_SelmaPortlet_row1_col1_p1_year/1_080x309/_pid/SelmaPortlet_row1_col1_p1/_rp_SelmaPortlet_row1_col1_p1_action/1_programme
Hälsningar Chris, www.syoguiden.com

Skriv kommentar: