Hur många poäng ""får"" jag läsa på Komvux?

Hej!

Jag har försökt läsa på lite om de nya antagningsreglerna (fr o m 2010) till universitet/högskola, men är inte riktigt säker på att jag riktigt har förstått hur de kommer att fungera.

Jag försöker just nu samla ihop till ett slutbetyg på Komvux/vuxenutbildningen och funderar som ett steg i detta att hoppa på en yrkesutbildning. Det innebär dock att jag missar en del kurser (i matte t ex), som inte ingår i den utbildning jag funderar på, men som jag ändå gärna vill ha för eventuella högre studier. Jag skulle då helst vilja välja till dem utöver yrkesutbildningen, vilket medför att jag i så fall kommer att ha läst fler än de 2350 gymnasiepoäng som krävs för ett slutbetyg.

Kommer detta då att innebära att jag hamnar i den urvalsgrupp som anses ha behörighetskompletterat på Komvux? Om ja, vad kommer det i så fall att innebära i praktiken? Kommer det bli näst intill omöjligt (i alla fall om man inte har ett snitt på 20.0) att komma in på många universitetsutbildningar om man har kompletterat ett slutbetyg eller höjt ett betyg på Komvux?

Jag vore jättetacksam för svar på mina frågor.
MVH
Marie 2008-12-11 01:54

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2008-12-12
Hej
Om du har läst till hela slutbetyget på komvux hamnar du inte i kompletteringsgruppen. Om du däremot har blandbetyg, alltså betyg både från gymansiet och komvux så kommer du i kompletteringsgruppen om mer än en tredjedel av kurserna är från gymnasiet.
Om du har mer 2350 poäng så tar du med alla kurser utöver 2350 som höjer ditt snitt. Resten kan du lägga på ett samalt betyggsdokument. De kurser du läger på ett samalt betygsdokumetn räknas endast då med ifall de krävs för behörighet.
Jag bifogar länkar där du kan läsa mer om hur de nya tillträdesreglerna påverkar komvuxstudier. En länk om du blir färdig före 2010 och en länk om du blir färdig med ditt slutbetyg efter 2010
http://www.hsv.se/download/18.6d5fe98611d3f068f148000399518/faktablad_vux_efter2010.pdf
http://www.hsv.se/download/18.6d5fe98611d3f068f148000399519/faktablad_vux_fore2010.pdf
Hälsningar Chris, www.syoguidenc.om
Marianne 2008-12-15
Hej!
Jag pluggar just nu pa distans via komvux till barnskotare for att sedan ga vidare och lasa till forskolelarare.
Jag har nu fatt vetskap om ett spannande projekt nar det galler barn och deras sprakutveckling och ser stor potensial i detta men denna finns i sydafrika. Jag har inte ekonomiska mojligheter att sjalv ta mig dit under kanske ett par manader under sommaren tex for studier och utbildning pa plats sa jag undrar om det finns nagon form av stipendium eller liknande att soka for sadana i min situation?

Skriv kommentar: