Komvux/ Basår naturv?

Hejsan
Jag tog studenten i våras men kommer nog inte att börja plugga vidare förrän om ett par år. Därför gäller frågorna främst hur betygsräkningen och utbildningen ser ut 2010 och 2011. Hursomhelst är läkarutbildningen den som lockar mest i nuläget. Jag har de rätta betygen -men saknar tyvärr behörigheten i följande ämnen: MaD, BiB, KeB, FyA och FyB. Då antagningsprocessen är ganska tajt till den utbildningen, vill jag vara säker på att jag väljer det rätta sättet att läsa in ämnen på.

Exempelvis, behöver jag ha högsta betygen eller räcker g i betyget för de upplästa ämnena på komvux respektive naturvetenskapligt basår på en högskola/universitet? Hamnar man i samma kvoteringsgrupp vid antagning oavsett om man läser naturvetenskapligt basår eller komvux? Vilket av dessa två sätt tror ni blir minst tufft? Kan man förresten plugga dessa ämnen på distans utomlands (på gymnasiet vet jag iaf att laborationer och en del praktiska bitar var nödvändiga för att få betyg i ämnena!)? Någon annan rekommendation i frågan?

Många frågor där -Tack på förhand!
Martina 2009-02-08 02:04

Kommentarer:

Chris Wigh Studie & yrkesvägledare 2009-02-09
Hej
Om du kompletterar kommer du pröva i kompletteringsgruppen. Om du läser basåret på högskolan räknas det inte med i ditt meritvärde. Var då noga med att kolla så att basåret gäller för de läkarutbildningar du ska söka till.Om du läser basåret på komvux kommer kurserna att räknas med i ditt meritvärde och då bör du ha MVG i kurserna.Om dessutom ska söka efter 2010 och i kompletteringsgruppen är det nog nödvändigt att skaffa sig 2,5 meritpoäng
Hälsningar Chris, www,syoguiden.com

Skriv kommentar: