lasa upp gymnasiebetyg

05 mar 2009
Fråga:
Hej, Jag behover lasa upp en del betyg fran gymnasiet som jag har betyget godkant i. vilka komvux kan jag soka till? ""det ar inte intressant med sk """"provning"""", utan min fraga galler bara dar jag kan deltaga i lararledda lektioner. Finns det nagon kommun i skane tex? jag forstar att jag maste vara skriven i den kommunen jag ska lasa i. mycket tacksa for svar /MVH Madeleine""

Svar:

05 mar 2009
Du verkar kunna svaret på din egen fråga, att man ska vara skriven i den kommun man vill läsa i. Men menar du i vilka kommuner som det finns chans till lärarledda lektioner för de med gymnasiekompetens som vill läsa upp godkända betyg? På komvux brukar de med minst utbildning få företräde så svaret på den frågan är att det beror på vad de andra sökande har för bakgrund. Det går inte riktigt att säga att det går i den och den kommunen utan det gäller att testa att söka i den kommun man tillhör och se om det finns plats. Fördelen med prövning är att det alltid finns den möjligheten medan det med lärarledd undervisning kan bli så att man inte får det för att det inte finns plats för en med gymnasiekompetens som vill läsa upp betyg.